Vitamin takviyesi kullanmak sağlığınıza zarar verebilir!

Düzenli ve hekim önerisi olmadan vitamin takviyesi kullanıyorsanız bir defa daha düşününün! Yeni bir araştırmada  vitaminlerin besinler yoluyla yeterli miktarda alındığı takdirde, tüm nedenlere bağlı ölümlerde azalmaya sebep olabildiği bildirildi. Araştırmaya göre vitamin hapı kullanımı ile düşük ölüm riski arasında bir bağlantı bulunmadığına da değinildi. ABD’deki Tufts Üniversitesi Friedman Beslenme Bölümü’nden Doç. Dr. Fang Fang Zhang araştırma sonuçları ile ilgili yaptığı açıklamada, düzenli olarak kullanılan vitamin haplarının ölüm riskini azaltmadığı, aksine sağlık için zararlı olabileceği yönünde kanıtlar olduğunu belirtti.

Vitamin takviyesi kullanmak sağlığınıza zarar verebilir!

Uzmanlar genellikle çok gerekli gördükleri durumda vitamin önerirler ancak bu vitaminlerin reçetesiz satılıyor oluşu bireylerin gelişi güzel vitamin almasına sebep olabiliyor. Oysa yakın zaman önce yayınlanan vaka çalışmasında fazla D vitamini kullanmanın böbreklerine verdiği zararı gördük. Bu yeni çalışma ise düzenli kullanılan vitamin takviyelerinin sağlığa yarar yerine zarar verebileceğini gösterdi.

Araştırmaya göre, vitamin kullanımı ile uzun yaşam arasında bir bağlantı olmadığı gibi takviyeler yoluyla fazla kalsiyum alımının, (1.000 mg / gün’ü aşan) kansere yakalanma riskinin yükselmesi ile bağlantılı olduğu kaydedildi. 9 Nisan 2019’da Annals of Internal Medicine’da yayınlanan araştırma basında da geniş yer buldu. Çalışmayı yapan bilim insanları, 1999 ve 2010 yılları arasında ulusal bir sağlık araştırmasına katılan 20 yaş ve üstü 27.000’den fazla yetişkinden gelen bilgileri analiz etti.

Araştırmaya göre;

  • Besinlerden alınması halinde yeterli miktarda K vitamini ve magnezyum alımı daha düşük ölüm riski ile bağlantılı.
  • Yeterli A vitamini, K vitamini ve çinko alımı, kalp ve damar hastalıkları nedeniyle ölüm riskinde azalmaya sebep olabilir,
  • Aşırı kalsiyum alımı, kanserden kaynaklanan yüksek ölüm riskiyle bağlantılıdır.

Vitamin hapı mı yoksa gıda mı?

Araştırmacılar, gıda yoluyla vitamin alımı ile vitamin hapı takviyesi yoluyla vitamin alımını değerlendirdiğinde ise şunları buldu:

  • K vitamini ve magnezyumun besinler yoluyla yeterli miktarda alınması ölüm riskini düşürmektedir. Ancak gıda takviyelerinde aynı sonuç elde edilememiştir.  Vitamin takviyelerden değil, gıdalardan alınmalıdır.
  • Yeterli miktarda A vitamini, K vitamini ve çinko alımıyla ilişkili kalp damar hastalıklarından ölüm riskindeki düşüş bu vitaminler gıdalardan alındığı takdirde görülmektedir. Vitamin hapları aynı etkiyi göstermemiştir.
  • En az 1.000 mg / gün takviye toplamından kalsiyum alımı, kanserden ölüm riskinin artmasıyla ilişkiliydi, ancak bu ilişki vitamin haplarından alınan kalsiyum ile ilgilidir. Gıdalardan alınan kalsiyum için böyle bir bağlantı saptanmamıştır.

Bazı vitaminler ise alınmalı!

Bu araştırma “Gıdalardan yeterli vitamin alımının, ölüm oranlarının azalmasıyla ilişkili olduğunu, gıda takviyelerinin fazla alımının zararlı olabileceğini” ortaya koymakta. Ancak bu sonuçlar düzenli kullananları kapsamakta. Bazı vitaminler ise dönemsel olarak alınmalı. Bunların başında hamilelikte kullanılan folik asit gelmekte. Folik asit kullanımı doğacak bebeğin sağlığı ve doğum kusurlarını önlemede etkili olduğu kanıtlanmış bir vitamin. Bu vitamin gebelik döneminde kullanılıyor ve sonrasında devam edilmiyor.

Çocuklarda ciddi D vitamini eksikliğinin raşitizm olarak adlandırılan kemiklerde bozulmaya yol açtığı da bilinmektedir. Bu gibi bazı durumlarda hekim ve diyetisyenlerin önerdiği vitaminler kontrollü olmak kaydıyla kullanılmaktadır. Ancak gelişi güzel düzenli vitamin kullanımı sağlığınıza geri dönüşümsüz zararlar bile verebilir.

Bu nedenler;

1- Hekim onayı olmadan vitaminleri bilinçsizce ve düzenli kullanmayın!

2- Günlük hayatınızda dengeli ve sağlıklı beslenmeye özen göstererek yeteri kadar vitamini besinler aracılığı ile almaya çalışın.

3-Hastalık ya da özel durumlarda hekimin önerdiği vitamini size önerildiği şekliyle kullanın. Daha fazla fayda sağlar diye düşünerek hekimin önerdiğinden fazlasını kullanmayın.

 

 

Kaynak araştırma:

Association Among Dietary Supplement Use, Nutrient Intake, and Mortality Among U.S. AdultsA Cohort Study

https://annals.org/aim/article-abstract/2730525/association-among-dietary-supplement-use-nutrient-intake-mortality-among-u