Fibromiyalji kadınları daha fazla etkiliyor

Fibromiyalji vücudun her yerinde yaygın ağrı olarak da bilinen uyku bozukluğu, aşırı yorgunluk, hâlsizlik ve sabah tutukluğu ile kendini gösteren kronik yumuşak doku romatizmal ağrı sendromudur. Fibromiyalji uyku problemlerine, yorgunluğa ve sıklıkla duygusal rahatsızlığa neden olabilmektedir. Ülkemizde yaklaşık olarak 1,5 milyon civarında fibromiyalji sorunu yaşayan birey olduğu bilinmektedir. Nedeni tam olarak bilinmeyen bu sendromun tedavisi yapılmaktadır.

Fibromiyalji kadınları daha fazla etkiliyor
Fibromiyalji kadınları daha fazla etkiliyor

Fibromiyalji belirtileri nelerdir?

Fibromiyalji belirtileri genel olarak şöyledir;

  • Vücudun özellikle sırt ve boyun bölgeleri başta olmak üzere ağrı ve sertlik.
  • Yorgunluk hissi ve uyku problemleri.
  • Depresyon ve kaygı.
  • Konsantrasyon problemleri.
  • Migren dahil olmak üzere baş ağrıları.
  • Ellerde ve ayaklarda karıncalanma veya uyuşukluk hissi.
  • Karın ağrısı, şişkinlik, kabızlık ve hatta irritabl barsak sendromu gibi sindirim problemleri yaşanabilmektedir.
  • Vücudun bazı noktalarında aşırı hassasiyet.

Fibromiyalji nasıl teşhis edilir?

Hastanın öyküsü, fiziki muayenesi, görüntüleme teknikleri ve kan tahlilleri ile teşhis edilir.

Fibromiyaljiyi etkilediği düşünülen sebepler nelerdir?

  • Fibromiyalji, çocuklar da dahil her yaştan bireyi etkileyebilmektedir. Ancak yaşlandıkça fibromiyalji görülme olasılığı artmaktadır.
  • Lupus veya Romatoid Artrit olan kişilerde fibromiyalji görülme ihtimali daha fazladır.
  • Fibromiyalji kadınlarda erkeklerden iki kat daha fazla görülmektedir.
  • Araba kazaları, travma sonrası stres bozukluğu gibi durumlar yaşayan bireylerde daha fazla görüldüğü bildirilmiştir.
  • Genetik yatkınlık aile geçmişinde başka bireylerde de olması ve obezite diğer sebeplerdendir.

Fibromiyalji nasıl tedavi edilir?

Fibromiyalji ilaç desteği ile birlikte fiziken kendini iyi yönetme ve fizyoterapi gibi birkaç yöntemin birlikte uygulanması ile tedavi edilmektedir. Ancak hareketlilik ve doğru yaşam biçimi temeli oluşturmaktadır. Fiziksel olarak aktif olmak, günde 30 dk. yürüyüş, yüzme ya da fizyoterapistlerin önerdiği egzersizler fayda sağlar. Ayrıca stresi azaltmak için yoga gibi stres kontrolü sağlayan uygulamalardan da faydalanılabilir.

Fibromiyaljiden korunmak için

Düzenli ve hareketli bir yaşam sürmek pek çok kronik hastalıkta olduğu gibi fibromiyaljide de etkilidir. Düzenli ve tempolu yürüyüş, sağlıklı beslenme önemlidir. Hayatınızdaki stresi azaltacak aktiviteler de faydalı olacaktır.  Özellikle yatmadan önce kahve, alkol, kola gibi içeceklerden uzak durmanız uyku kalitesi açısından önem taşımaktadır. Fizik tedavi uygulamaları, ağrıyan bölgeye sıcak uygulama masaj ve kaplıca kürleri iyi gelebilir. Sıcak ve kuru hava fibromiyalji belirtilerini azaltmaktadır.

Bazı insanlar, fibromiyalji semptomlarının rafine un, süt ürünleri, şeker gibi bazı yiyecekler nedeniyle arttığını iddia etse de tıbbi olarak henüz bu ilişki ispatlanamamıştır.  araştırma kanıtı yok. Bazı çalışmalar bu gıdalardan kaçınmanın yararını gösterirken, diğer çalışmalar böyle bir ilişki gösterememektedir. Bilim insanları glüten ve fibromiyalji bağlantılarını araştırmaktadır, ancak henüz yeterli kanıt bulunmamaktadır ve daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.