Yüzde 100 meyve suyu çocuklar için kola kadar zararlı olabilir!

Şekerli içeceklerin obezitenin başlıca nedenlerinden biri olduğu düşünülmektedir. Bu nedenlerle, şekerli içecek tüketimini azaltmak halk sağlığı açısından önemli bir noktadır. Bu konuda genellikle gazlı içecekler hedef alınır ve zararları anlatılır. Meyve suları bir şekilde gözden kaçar. Aileler bebeklere meyve suyu vermeyi vermeyi, kolay olması ve vitamin içeriyor düşüncesiyle tercih etmektedir. Oysa yüzde 100 meyve suyu da çok miktarda şeker içermektedir. Meyve suları sınırlı miktarda besin ve fazlaca şeker içerir. Bebek ve çocuklara meyve suyu verirken tekrar düşünülmesi gereken noktalar vardır.

Yüzde 100 meyve suyu kola kadar zararlı olabilir!

Yüzde 100 meyve suyu kola kadar şeker içerir

Ebeveynler, kilo aldırma ile olan ilişkisinden habersiz oldukları için meyve suyunu sağlıklı görmeye eğilimlidirler. Bu sebeple de çocuklarının beslenmesinde meyve suyu için genellikle kısıtlama yapmazlar.  Yüzde 100 meyve suyu kullanışlı küçük porsiyonlarda satılmaktadır Amerika’da doğal bir vitamin ve kalsiyum kaynağı olarak pazarlanmaktadır. 350 ml portakal suyu, 10 tatlı kaşığı şeker içerir, bu da kabaca bir kola içinde bulunan ile aynıdır. (1)

Meyve suyu içmenin meyve yemekten farkı nedir?

Meyve suları daha konsantre şeker, kalori ve daha az lif içerir. Meyve suyu hızla içildiğinden fazla karbonhidrat alımına katkıda bulunur. Örneğin, araştırmalar bir öğünden önce elma suyu içen yetişkinlerin kısa süre sonra açlık hissettiğini ve meyse suyu yerine meyve yiyenlere göre daha fazla kalori aldığını göstermiştir. Meyve yemek yerine meyve suyu içen çocuklar benzer şekilde daha az tokluk hissedebilir ve gün boyunca atıştırmaya daha yatkın olabilirler.

Ayrıca meyve suyu, diğer içeceklere bir geçiş içeceği de olabilmektedir. Meselâ, daha fazla meyve suyu içen 1 yaşındaki çocuklar, okul çağına geldiklerinde daha fazla ve farklı şekerli içeceklere yönelmişlerdir.(2) Çocukların aşırı meyve suyu içmesi kilo alımı, daha kısa boy ve diş çürüğü riskinde artışa neden olmuştur. (3) (4) (5) Kilo alımı olmasa bile, şeker tüketimi kan basıncını (tansiyonu) kötüleştirir ve kolesterolü arttırır.(6)

Meyve suyu “doğal” ya da “vitaminler” içerdiği için onu daha zararsız görmeye eğilimliyiz ancak 10 çay kaşığı şeker içeren bir içecekten multivitamin alınacağı konusunda şüpheliyiz. Meyve suyu hakkında sağlığı olumlu yönde etkilediğine dair bir kanıt yoktur. Ebeveynler bunun yerine çocukları, su içmeye ve meyve yemeye teşvik etmelidir.

Obeziteyi önlemek, olduktan sonra düzeltmekten çok daha kolaydır. Çocuklara, genç yaşlarda nasıl daha sağlıklı besleneceklerini öğreterek hayatlarının geri kalanında da iyi alışkanlıklar geliştirmelerine destek olabiliriz.  Geçtiğimiz on yılda şekerli içeceklerin zararlarını daha iyi anladık. Meyve suyu da bunlardan çok farklı değil.

Bebek ve çocuklara meyve suyu, meyve kullanımı konusundaki diğer yazıyı buradan okuyabilirsiniz.

 

 

Haber: The New York Times / https://www.nytimes.com/2018/07/07/opinion/sunday/juice-is-not-healthy-sugar.html

Yazar: By Erika R. ChengLauren G. Fiechtner ve Aaron E. Carroll

Yazarlar ABD Pediatri Profesörleridir.

Kaynakça:

1- https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/healthy-drinks/sugary-drinks/how-sweet-is-it/

2- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4276519/

3- https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/ijpo.12048

4- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8989331?dopt=Abstract

5- http://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/112/3/e184.full.pdf

6- https://academic.oup.com/ajcn/article/100/1/65/4576668

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.