DEHB ve ÖÖG tedavisi için ne zaman ilaç kullanılmalı?

DEHB ve ÖÖG tedavisi için ne zaman ilaç kullanılmalı
DEHB ve ÖÖG tedavisi için ne zaman ilaç kullanılmalı

DEHB (Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu) ve ÖÖG (Özel Öğrenme Güçlüğü), tedavide sadece ilacın sonuç getirmediği, nöropsikiyatrik rahatsızlıklardır. Doğuştan, nörogelişimsel doğaları olan, çocuk ve ergenlerin yaşantısını oldukça olumsuz etkileyen bu bozuklukların tanısında birçok farklı yöntem kullanıyor. Bilimsel araştırmalar, bazı formları öğretmenlere doldurtmak ve 5-10 dakikalık kısa psikiyatrik muayeneler ile çocuğa tanı konulmasının ve yanlış, hızlıca düzenlenmiş  tedavi yaklaşımlarının ne kadar arttığını göstermekte.

Yaşanan bu karmaşada öncelikle yanlışları sıralamak gerekli.

Biz çocuğa zamanı kullanamadığı, dikkatsizce hatalar yaptığı ve dürtüsel olduğu için DEHB tanısı koyuyorken “dürtüsel” ve hızlıca tanı koyup hemen tedavi başlamak ne kadar uygun?

DEBH ve ÖÖG nöropsikiyatrik bozukluk içeren, gelişimsel bozukluğa ilişkin tanılar. Öncelikle bunu kabul etmeli.

Bir görüşme içinde psikiyatri hekimi aynı zamanda bir gelişimsel nöroloji uzmanı olarak karar verebilir mi? Ya da tam tersi, bir nöroloji uzmanı çocuğun kişilik özelliklerini, değersizlik duygularını, eşlik eden psikiyatrik bozukluklarını (depresyonunu, kaygı bozukluğunu), davranış biçimini, hayattan beklentilerini gözlemeden nasıl dikkat testlerini ve zeka değerlendirmelerini ister, çıkan sonuçla nasıl doğru yönlendirme yapabilir?

Öğrenme biçimi, mizaç özellikleri, yaşam tarzı, genel gelişimi hakkında bilgi sahibi olmadığınız hiçbir hastaya, ilaç tedavisi başlamamak gerekir.

Peki DEHB ve ÖÖG tedavisi için ideal olan nedir?

Aynı görüşme seansı içinde bir nöropsikiyatrik muayene, ilgili “doğru, hedefe dönük” testleri istemek, tanı koymak ve doğru tedavi yönlendirilmesi, hatta gerekli testlerin istenebilmesi için, temeldir.

Tanıyı ve ilaçla tedaviyi “aceleye getirmeden”, sıradan olmayan, çocuğa özel yaklaşım!

Özel eğitim uzmanı ve psikologla aile ve okul görüşmeleri, çocuğun değerlendirilmesi, uygun aralıklarla desteği, çevresel koşulların düzenlenmesi sağlandıktan bir süre (çocuğun muayene bulguları ve test sonuçlarına göre belirlenecek olan süre) sonra yeni nöropsikiyatrik muayene yapılarak gelişim düzeyi kaydedilir. İlaç tedavisi gerekliliği yine iki uzman tarafından tartışılır, özel eğitim uzmanı ve psikolog görüşü alınarak tedavi ve ihtiyaç varsa, dozları belirlenir.

Okula ve aileye yeni öneriler verilerek çocuk “sakince” ve “uygun yerde” desteklenir.

Her çocuk bu özeni hak eder.