Çocuk beslenmesi, çocuğun büyümesi için besinlerin yeterli miktarda vücuda alınmasıdır. Bu besin miktarlarından birinin daha az ya da daha çok alınması beslenme sorunlarına yol açar. Çocuklar ve gençler, tek yönlü beslenmemeli, her çeşit gıdadan doğru miktarda yemelidir. Özellikle çocukluk ve ergenlik dönemlerinde gelişim hızlı olduğu için sağlıklı beslenme daha da önemlidir. Çocuklarda obezite gün geçtikçe artmakta ve beraberinde sağlık sorunları da getirmektedir. Gelecek nesillerin sağlığı için obeziteye karşı sağlıklı beslenme ve hareketli bir hayat benimsenmelidir.

Bebekler her ağladığında acıkmış demek değildir!

Çocukluk dönemindeki obezite sebeplerinden en önemlisi annelerdeki yanlış kanıdır. Bebek her ağladığında anne bebeğine süt verir. Tabii ki anne sütü çok önemli ve en az 6 ay verilmelidir. Ancak bebeğin gazı olduğunda, çocuğun karnı ağrıdığında ve benzeri sebeplerle de anneler bebeklerine süt verebiliyor. Çocuklarının tüm ağlama ve rahatsızlığına meme ya da biberonla cevap veren anneler, ileride çocuklarına farkında olmadan, stresli durumla baş etme becerisi olarak yemek yeme davranışını yerleştirebilirler.

Sabah kahvaltısı atlanmamalı

Ergenlik döneminde dış görünüşe daha fazla önem vermek bazen hatalı beslenmelere yol açabilir ve bu nedenle besinler yeterli miktarlarda alınamayabilir. Sabah kahvaltısı gibi çok önemli bir öğün çeşitli sebeplerle atlanmaktadır. Bu noktada ebeveynlere önemli bir görev düşmekte. Çocukların, gençlerin düzenli yemek yeme alışkanlığı edinebilmeleri için önce anne-babalarının bu alışkanlığa sahip olmaları gerekmektedir. Okul kantinleri, arkadaşlar gibi çevresel faktörlerden de çocuklar olumsuz etkilenebilmektedir. Uzun süre televizyon, bilgisayar başında hareketsiz kalmak da obeziteye yol açar.

Çocuklarda obezite erken dönemde önlenmeli

Çocukların ya da gençlerin çok kilolu ya da çok zayıf, çok iştahlı ya da iştahsız olması gibi rahatsızlık duyulan anormal durumlarda mutlaka doktora başvurulmalıdır. Çocuğun giderek kilo aldığını fark eden aile zaman kaybetmeden önlem almalıdır. Çocukluk çağı obezitesi çocuğun ileriki yaşamında sağlığını bozan sonuçlar doğurabilir. Diyabet, kalp damar hastalıkları, karaciğer, böbrek yetmezliği başta olmak üzere pek çok organı etkileyen hastalıklara zemin hazırlar. Küçük çocuklarda hekime danışmadan evde besin kısıtlamasına gitmek doğru değildir. Eğer bir besini kesmek istiyorsanız bu abur cuburu kesmek olabilir. Tabii bu kesinti sadece çocuğa uygulanmamalı evde herkes bu kurala uymalıdır. Normal gıdasında yapılacak kesindi denetimsiz olduğu taktirde çocuğun gelişimi de bozabilir. İnternetten bulduğunuz bilgilerle kendi başınıza diyet uygulamaya kalkışmayınız. Kilo alımının sebebi belirlenmeli o yönde bir önlem alınmalıdır. Çocuk doktorunuz konuyu çok yönlü değerlendirecektir.

Çocuklarda obezite nasıl önlenir?

1-Çocuğunuzun geleceği için egzersiz alışkanlığı kazanın ve kazandırın.
2-Çocuğunuzun fazla kilo aldığını düşünüyorsanız doktorunuzla temasa geçin.
3-Yüksek kalorili, şeker ve yağ içeriği yüksek gıdalar, fastfood, meyve suları, şeker,
tatlıya dikkat edin. Az tüketin veya hiç tüketmeyin.
4-TV ve bilgisayar başında yemek yemeyin.
5- Çocuğunuzun psikolojisine önem verin ve izleyin.
6- Hazır gıda yemeyin, yedirmeyin.
8- Yemek konusunda ceza ödül kullanmayın.
9- Düzenli 3 öğün yemek yemeye özen gösterin.
10-Geç kahvaltı ile öğün atlanması, öğün sayısını ikiye düşürmektedir. Ara öğünde ayran, kefir, su gibi içecekler ve sağlıklı atıştırmalıklar yedirin. Uzun süreler ( 5-6 saat) aç kalmamasına dikkat edin.

11- Porsiyonlarına dikkat edin. Yemek porsiyonlarını küçültün, tabağını bitirmesi konusunda ısrarcı olmayın.
12- Aktivite konusunda onu cesaretlendirin. Sokakta bol bol oyun oynamasını teşvik edin.
13- Hiçbir zayıflama ilacını bitkisel, doğal vbg. kesinlikle kullanmayın.

Dr. Enver Mahir Gülcan
Acıbadem Maslak ve Kadıköy hastaneleri Çocuk Gastroenteroloji, Hepatoloji ve Beslenme

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here