Çocuklara tuvalet eğitimi nasıl verilir?

Çocuklara tuvalet eğitimi için en uygun dönem 24 -36 ay arasıdır. Daha erken dönemde başlamak veya aşırı baskı yapmak hem fizyolojik olarak çocuğun yapamayacağı bir şeyi yapmasını istemek hem de ilerde gelişebilecek bazı ruhsal sorunlara zemin hazırlamak demektir. Aynı şekilde süreci kendi haline bırakmak ve çocuklara hiç tuvalet eğitimi vermemek de sorunlara yol açacaktır. Yine de her çocuğun gelişimi farklıdır bu durum da göz önüne alınmalıdır.

Bazı çocuklar çiş kontrolünü önce bazıları ile kaka kontrolünü önce öğrenebilirler. Gündüz tuvaletini kontrol edebilmek genellikle gece kontrolünden daha önce tamamlanır. Tuvalet eğitimine başlamak için ilk önce bezlemenin bırakılması gerekmektedir. Çocuk bezlenmeye devam ettiği takdirde tuvaletini altına yapmaya devam edecektir.

Tuvalet eğitimine çocuğunuz hazır mı?

1-Yürüyebiliyor olması

2-Biraz olsun derdini anlatabilmesi, birkaç kelime de olsa konuşabilmesi

3-Kendi kendisine basit giysilerini giyip çıkarabiliyor olması

4-Gün içinde bezinin  2-3  saat kuru kalabiliyor olması

5-Tuvaletini yaptığı saatlerin bir düzene girmiş olması

6-Altı ıslandığında rahatsız olduğunu ifade edebiliyor olması eğitime başlanabilir demektir.

Bu arada ebeveynin de hazır olması gerekmektedir. Eğer tüm şartlar uygun ise tuvalet eğitimi korkulacak bir şey değildir ve 1 hafta 10 günde tamamlanır.

Çocuklara tuvalet eğitimi nasıl verilir?

En iyi yöntemlerden bir tanesi, devamlı çocuğa “Çişin geldi mi? Tuvalete gidelim mi?” diye sormak yerine, yaklaşık 2 – 3 saatte bir çocuğu tuvalete götürerek (5 dk. aşmayacak şekilde) yapmasını beklemektir. Yapmadığı zaman kızmamak, çok uzun süre tutmamak eğer yaparsa da aşırı övgüde bulunmamak sadece “Aferin bak ne güzel oldu” deyip devam etmek gerekir. Kaldırdıktan sonra çocuk altına kaçırırsa da “Olabilir böyle şeyler” diyerek sakince yaklaşmak gerekir.

Çocuklar genellikle yemeklerden sonra kakalarını yaptıklarından yemek sonrası çocuğu tuvalete götürerek 5 dakikayı aşmayacak şekilde 2-3 dk. oturtmak kakasının gelip gelmediğini anlamak için iyi bir yöntemdir.

Eğer çocuk aşırı tepkiler veriyor ve tuvaletini yapmak istemiyorsa. Eğitim bir süre daha ertelenebilir. Bazı durumlar da tuvalet eğitimi sürecini olumsuz etkiler. Meselâ;

  • Ailenin ya da çocuğun değişim, stres yaşadığı bir dönem olması,
  • Yeni kardeşi olması yahut aile içinde bir vefat olayı yaşanması gibi.

Altın yaptığında ilgi gösterildiğini fark eden çocuk bunu yapmakta ısrarcı olabilir. Devamlı peşinde koşarak tuvaletini yapıp yapmadığıyla ısrarla uğraşmak, kızmak, çocuk tarafından ilgi olarak algılanır. Çocuk bu ilgiyi görmek için de altına yapmaya devam edebilir.

Lazımlık mı? Tuvalet mi?

Bu biraz da sizin seçimize bağlı. Ancak lazımlığın her yere taşınamayacağı düşünülür ise çok işlevsel olamayacaktır. Lazımlıktan sonra tuvalete oturtmak için tekrar bir çaba gerekebilir.

İkiz çocuklarda tuvalet eğitimi

Eğitim sürecinde ikizler birbirleriyle kıyaslanmamalıdır. Eğer çocuklar arasında ayrım yapılırsa, bu diğer çocukta sorunlara yol açabilir. Ebeveynlerin, kendisini hazır hisseden çocuklarıyla tuvalet eğitimine başlamaları daha uygun olacaktır. Diğer kardeş zaten kendiliğinden kardeşine özenecek ve onu taklit etmeye başlayacaktır.

 

Prof. Dr. Bengi Semerci

Reklam
Ailelerin ve uzmanların tercih ettiği yayın. Anne bebek çocuk sağlığı, gelişimi ve beslenmesi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.