Siber zorbalık ve dijital çocuk istismarına karşı yapay zekâ

Çocukların son yıllarda en çok karşı karşıya kaldığı tehlikeler arasında siber zorbalık ve dijital ortamda istismar rakamları dikkat çekici. Microsoft 2015 yılında internete her gün 720.000 çocuk istismarı görüntüsü yüklendiğini açıkladı.  Facebook ise bu yılın son çeyreğinde çocuklarla ilgili 8.7 milyon uygunsuz çocuk fotoğrafını kaldırdığını duyurdu.

Siber zorbalık ve dijital çocuk istismarına karşı yapay zekâ

Siber zorbalık ve çocuk istismarına karşı yapay zekâ

Facebook, yapay zekâ kullanımı sayesinde, her gün yayınlanan milyarlarca içeriği tarayarak çocukların yasa dışı görüntülerini o fotoğraflar hakkında şikayet gelmeden kaldırdı. Fotoğraf eşleştirme teknolojisine ek olarak, yüklendiğinde çocuk çıplaklığını ve çocuk istismarı içeriğini tespit etmek için yapay zekâ (AL) ve makine öğrenimi (ML) kullanan platform çocukları hedef alan pek çok hesabı da ilerleyen günlerde tespit edecek gibi görünüyor.

Evet teknoloji geliştikçe önlemler de artıyor ancak henüz yeterli değil. Yapay zekâ ile yapılan taramalar şifrelenmiş iletişim ağlarında ve dark web tabir edilen bazı kör noktalarda henüz işe yaramıyor. Facebook’un yapmış olduğu işlem ise sadece kendi platformu ile sınırlı. Şirket yakın zamanda aynı uygulamayı Instagram’da da hayata geçirebileceğini belirtiyor.

Sonuç itibariyle her ne kadar platformlar artık bu konuya duyarsız kalmayıp çocukları koruma yolunda adım atıyorsa da tüm web’i bir anda temizlemek, tüm kanalları yok edebilmek çok mümkün değil. En azından henüz değil.

Siber ortamda olsun ya da olmasın tüm şirketler, tek tek her bir yetişkin çocuklara zarar veren her konuda önlem almalı. Sadece istismar veya zorbalık olarak da düşünmemek gerekiyor. Markalar çocuklara kötü örnek olan mecralara çocuklara zarar verebilecek içeriklere reklam vermemeli. Zararlıları besleyerek büyütüp başımıza daha büyük sorunlar açmanın anlamı yok.

Bu kapsamda, ebeveynler çocuk hakları konularında bilinçlendirilmeli, çocuklara da bu bilgiler verilmeli. Devletlerin, markaların, insanların bu yönde yapılan sosyal sorumluluk projelerine önem vermelerini ve çocuklara iyi bir dünya bırakabilmek için bu konuda daha duyarlı olmalarını diliyorum.

 

Serap Torun

Kidsgourmet Yayın Yönetmeni