Oruç tutarken kabızlığa dikkat!

Oruç tutarken kabızlığa dikkat
Oruç tutarken kabızlığa dikkat

Ramazanın ilerlemesi ile beslenmeye olan özen de azalmış durumda. Genel anlamda oruç tutan bireylerde sıklıkla karşımıza çıkan bir sorun olan kabızlık, şişkinlik hissi ile bireylerin rahatsızlık hissini arttırıyor. “Oruç tutarken değişen beslenme düzeninde adaptasyon sürecinde bağırsak hareketlerinin yavaşlaması oldukça normal. Ancak bu sürecin uzaması kabızlık olarak kabul edilen, istenmeyen bir durum olarak karşımıza çıkıyor.” diyen Dyt. Damla Tatan, oruç ve kabızlıkla ilgili önerilerde bulundu.

Dyt. Damla Tatan, “Oruç sonrasında beslenme süresinin kısıtlılığı su tüketiminin yeterli seviyede olmamasına sebep oluyor. Yetersiz su tüketimi ise kabızlığın başlıca sebebi olarak gösteriliyor. Bir bireyin günlük tüketmesi gereken su miktarını bulmak için kilosunu 30 ml ile çarpması gerekiyor. Yani, 50 kg bir kadının günlük tüketmesi gereken su miktarı 1500 ml’dir. Günlük tüketmeniz gereken su miktarını hesaplayıp, çay ve kahve tüketiminizin su yerine geçmediğini unutmamalısınız. Fazla miktarda çay/ kahve tüketimi diüretik özeliklerini ortaya çıkardığından, vücut için gerekli mineral, tuz ve sıvıların vücuttan atımına sebep olabilmektedir.” dedi.

Oruç tutarken kabızlıktan korunun

Dyt. Damla Tatan, “Ramazan Ayı boyunca yapılan bazı beslenme hatalarından biri de yeterli miktarda meyve / sebze tüketilmemesidir. Meyve ve sebzelerin içerdikleri yoğun lif bağırsak bakterilerini düzenleyerek kabızlık riskini azaltır. Yapılan hatalardan bir diğeri olan yüksek miktarda tatlı/şekerli besin tüketimi bağırsak florasını olumsuz yönde etkiler, bağırsak sorunlarına yol açar. Yoğurt, kefir gibi fermente besinler bağırsak mikrobiyatasının dengesini, bütünlüğünü ve çeşitliliğini sürdürmesini sağlar. Bu sayede bağırsak hareketleri düzenlenir, rahat bir bağırsak düzeni sağlanır. Ramazan ayına hareketsizliğin eşlik etmesi kabızlığa davetiye çıkaran bir diğer durumdur. Oruç tutan bireyler kabız olmamak için iftardan 1-2 saat önce veya iftardan 2 saat sonra en az 30 dakika yürüyüş yapmalıdır.” açıklamasında bulunarak meyve ve sebze yenilmesinin önemine dikkat çekti.

Dyt. Damla Tatan, “Korona süreci ile birlikte artan stres düzeyi, bağırsak bakteri çeşitliliğini olumsuz yönde etkiler. Kabızlığı önlemek için stres düzeyinizi kontrol etmek en az beslenme düzeni kadar önemlidir.” dedi.