Menopoz döneminde beslenme nasıl olmalı?

Uluslararası Menopoz Topluluğu ve Dünya Sağlık Örgütü tüm dünyadaki kadınların menopoz ve menopoz ile ilgili sağlık sorunları açısından bilinçlendirilmesi amacıyla 18 Ekim’i Dünya Menopoz Günü olarak kabul etmiştir. Kadıköy Belediyesi Dr. Rana Beşe Sağlık Polikliniği Menopoz Okulu projesinde kadınların menopoz döneminde beslenme nasıl olmalı konusundaki sorularını yanıtlayarak daha kaliteli ve rahat bir menopoz dönemi geçirmeleri için yardımcı olmaya çalışıyorum. Bugün köşe yazımı da menopozda beslenme konusuna ayırdım.

Menopoz nedir?

Menopoz kadınların bir gün karşılaşacağı doğal bir sürecin sonucudur. Kesinlikle bir hastalık değildir ancak, süreçteki bazı değişikliliklere karşı bilinçli olmak kadınlar için çok kıymetlidir. Menopoz yumurtalık kaynaklı östrojen hormonundaki azalma ile başlar. Bir kadının menopoza girdiğini söylemek için 12 ay süreyle hamilelik ve lohusalık olmaksızın hiç adet görmemiş olması gerekir.

Östrojen kadınlık hormonu olarak bilinse de hem erkeklerde hem de kadınlarda bulunan bir hormondur. Östrojeninin temel yeri yumurtalıklar olsa da yağ hücreleri ve böbrek üstü bezlerinde de üretilir. Bu hormon ergenlik, adet dönemi ve üreme sisteminin düzenlenmesinde hayati öneme sahiptir. Ayrıca D vitamini  ve diğer hormonlarla beraber kemik sağlığı için önemli katkılar yapar. Karaciğerde kolesterol üretimini düzenler ve buna bağlı kalp damar hastalıklarından korunur.

Menopoz döneminde östrojen hormonunun azalmasına bağlı olarak idrarda kalsiyum atımında artış ve kalsiyum emilim bozukluğuna bağlı  kemik erimesi, bunun yanı sıra metabolizma hızındaki düşüş ve yaşa bağlı karın bölgesinde yağlanma, kötü kolesterol seviyesinde artış ve insülin direnci ile kalp damar hastalıkları ve  şişmanlık gibi etkiler oluşur. Bu süreçte ayrıca sıcak basması, gece terlemesi, uykusuzluk, yorgunluk, baş ağrısı, vajinal enfeksiyonlar, depresyon görülebilir.

Menopoz döneminde beslenme nasıl olmalı?

Menopoz döneminde beslenme ve menopoz döneminde yapılması gerekenler ise şöyle;

  • Besin çeşitliliği sağlanmalı (Süt ve Süt ürünleri, Balık, Hindi, Yumurta, Sebze ve meyveler, sağlıklı yağlar ve kompleks (tam tahıl) karbonhidratlar)
  • Glisemik indeksi düşük lifli gıdalar tüketilmeli
  • İdeal vücut ağırlığı korunmalı
  • Posa tüketimi artırılmalı (Sebze/meyve/tam tahıl)
  • Kalsiyum içeriği yüksek gıdalar tüketilmeli ( Peynir/yoğurt/kefir/koyu yeşil sebzeler..)
  • Balık tüketimi /omega 3 yağ asit alımına dikkat edilmeli
  • Fitoöstrojen olarak bilinen (alerjiniz ve meme veya başka bir kanser teşhisiniz ve kanser riskiniz yok ise!! Varsa hekiminize danışarak) soya, keten tohumu kuru baklagiller ve tam buğday beslenme programına eklenebilir.
  • Tuz tüketimi hem hipertansiyon, hem kalp problemleri hem de idrarla kalsiyum atımını tetiklediği için azaltılmalı.
  • Sıvı tüketimi artırılmalı.
  • Alkol ve sigara kullanılmamalı.
  • Kas ve kemik sağlığı için fiziksel aktivite artırılmalıdır.

Kadıköy Belediyesi Menopoz Okulu ile kadınların yanında

Diyetisyen olarak yer aldığım Kadıköy Belediyesi Dr. Rana Beşe Sağlık Polikliniği Menopoz Okulu projesinde benim haricimde kadın doğum uzmanı, dahiliye, fizyoterepist ve psikologdan oluşan bir ekip var. Herkes kendi branşıyla ilgili eğitim verip, soruları cevaplıyor.

Menopoz döneminde sağlıklı beslenmek, ideal ağırlığı sürdürmek, kemik erimesinin önüne geçmek, kalp sağlığını korumak, diyabet, kanser riskini ve menopozla birlikte görülen sıcak basması ve depresyon gibi olumsuz etkileri azaltmak için çok önemlidir. Menopoz Okulu projesinde menopoz dönemde sağlıklı beslenme ve kullanılabilecek desteklerle ilgili tüm sorularınızı ben yanıtlıyor olacağım.

Dyt. Figen Fişekçi ÜVEZ

Reklam
Ailelerin ve uzmanların tercih ettiği yayın. Anne bebek çocuk sağlığı, gelişimi ve beslenmesi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.