Dijital göz yorgunluğu yetişkin ve çocuklarda artıyor!

Sosyal medya kullanım oranlarının hızla arttığı günümüzde, cep telefonu ve tablet kullanım yaşı ise giderek düşüyor. “Digital in 2018 in Western Asia” sonuçlarına göre; Türkiye nüfusunun yüzde 67’si yani 54.3 milyon kişinin internet kullanıcısı olduğu görülüyor. Çağın hastalığı olan bilgisayar, telefon ve tablet gibi dijital ekranlara uzun süre bakmak, yetişkinlerde olduğu kadar çocukların da göz sağlığını etkiliyor. Bu durum dijital göz yorgunluğu sebebi olabiliyor ve görmeyle ilgili çeşitli rahatsızlıklara zemin hazırlıyor.

Dijital göz yorgunluğu yetişkin ve çocuklarda artıyor!

Dijital göz yorgunluğuna, bilgisayar kullanıcılarının yaklaşık yüzde 90’ında rastlanıyor. Özellikle günde 7-8 saat gibi uzun süreli, ekranlı cihazlarla çalışan veya vakit geçiren bireylerde daha sık görülüyor.

Cep telefonları dijital göz yorgunluğu yapıyor

Uzun saatler boyunca ekrana yakın çalışan kişilerde odaklanma güçlüğü, bulanık görüş, yorgun gözler ve baş ağrısı gibi semptomlar ortaya çıkabiliyor. Bu semptomlara dijital göz yorgunluğu deniyor.

Belirtiler nelerdir?

Belirtileri arasında, gözlerde yorgunluk, kaşıntı, kızarıklık, kuruluk, yanma, sulanma, bulanık görme, göz ağrısı, odaklanma zorluğu, çift görme, renklerin algılanmasında bozulma ve baş ağrısı yer alıyor. Bu belirtilerin bir ya da birkaçı görülebiliyor.

Dijital göz yorgunluğu neden olur?

Bilgisayar, cep telefonu ve tablet gibi cihazlar, çok yüksek enerjili kısa dalga boylu görünür ışık (mavi-mor) yaydıkları için netliği ve görsel kontrastı etkileyerek, dijital göz yorgunluğuna neden olabiliyor. Bunun dışında klimalar, aşırı sıcak ve soğuk ortam, tedavi edilmemiş odaklanma sorunları, yanlış oturma pozisyonları da diğer etmenler arasında yer alıyor.

Dijital göz yorgunluğu nasıl önlenir özüm nedir?

Çözüm için öncelikle kırma kusurlarının düzeltilmesi, doktora gidilerek doğru gözlüğün belirlenmesi ve göz kuruluğunun önlenmesi gerekiyor. Gözlerin düzenli olarak dinlendirilmesi önem taşıyor. Bu nedenle ’20-20-20 kuralı’ uygulanması faydalı olabiliyor. Her 20 dakikada bir 5-6 metre uzaklıktaki bir cisme 20 saniye süreyle bakmak, yani gözlerinizi yakın odaklanma işleminden uzaklaştırmak gerekir. Buna alternatif olarak bilgisayar karşısında çalışılanlar her 2 saat sonunda 15 dakika ara vererek gözlerini rahatlatabilirler.

Son birkaç yıldır gözlük üreticileri bu duruma karşı filtreler geliştirdi. Aynı durum için özel tasarımlı kontakt lensler de bulunuyor.

Çocuklarda dijital göz yorgunluğu için nasıl önlem alınmalı?

Çocuklar tablet ve cep telefonunu özellikle 0-2 yaş arasında hiçbir şekilde kullanmamalı. Bu cihazların kullanımının 2 yaşından sonra tüm çocukluk çağı boyunca günde 1 saat ile sınırlanması gerekiyor. Masa üstü bilgisayarların, çocukların kullanımı için özel olarak ayarlanması önem taşıyor.

Dijital göz yorgunluğuna karşı bunları yapın!

  • Çok parlak ya da karanlık olan bir ortamda dijital ekran kullanmaktan kaçının.
  • Dijital ekranları gözlerden yaklaşık olarak 50-70 cm uzaklıkta tutun.
  • Bilgisayar ekranının orta noktasının seviyesini gözlerin düz karşıya bakış hizasının yaklaşık 10-15 cm aşağısında olacak şekilde ayarlayın.
  • Masa lambasının ışığı kişi üzerine direk gelmeyecek şekilde ayarlayın.
  • Göz doktoruna gidilerek, detaylı muayene ile başka bir göz probleminin olup olmadığı kontrol ettirin.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.