Ana SayfaPsikolojiÇocuk PsikolojisiÇocuk ile yetişkin arası sosyal etkileşim

Çocuk ile yetişkin arası sosyal etkileşim

-

Çocuk ile yetişkin arası sosyal etkileşim yöntemi Floortime yaklaşımı, Stanley Greenspan tarafından bebek/çocuk ve yetişkin arasındaki sosyal etkileşimi arttırmak amacı ile geliştirilmiştir.

Çocuğun gelişimsel, bireysel, ilişki kurma özellikleri değerlendirilir. Çocuğa zaman tanıma, karşılıklığı sağlayabilme, ilişki kurabilme- devam ettirebilme temel prensiplerdir. Terapi sırasında, ortak ilgi alanı oluşturma ve bu alanda sürekliliği sağlayabilme temel düzeyde sosyal referansları anlayabilme, gündelik hayata dair problem çözebilme ve bu doğrultuda planlama yapabilme becerileri kazandırılmaya çalışılır. Otizm spektrum bozukluğu, down sendromu, gelişim geriliği, konuşma ve dil bozukluğu, duygusal ve dikkat problemleri olan çocuklar bu yaklaşım modeli ile çok boyutlu bir terapi sistemi içine dahil edilmiş olur.

Greenspan çocuk ve yetişkin arasındaki karşılıklılığın önemini vurgular. Buna karşılıklılık sayesinde, çocuk ebeveynlerinin onun davranışlarını, duygu ve niyetlerini anlayabildiklerini keşfeder, kendini güvende ve iyi hisseder. Bu ilişkiyi kurabilmek için 5 temel adım vardır.

1.Gözlem

Çocuğa nasıl yaklaşılması gerektiğini belirlemek amacıyla çocuğu dinlemek, gözlemlemek önemlidir.

2.Yaklaşım

Gözlem yapılarak çocuğun istekleri, nelerden zevk aldığı değerlendirildikten sonra uygun kelimeler ve jestler ile çocuğa yaklaşılır.

3.Çocuğun lider olmasına izin vermek

Aktivite esnasında, çocuğun arzuları doğrultusunda çocuğa bir “asistan”, “bir destekleyici” “oyun ortağı” olunur. Çocuğun yetişkini ve eylemi yönlendirmesi için izin verilir. Bu yaklaşım, çocuğa insiyatif alma olanağı sağlar, öz güvenini pekiştirir ve iletişime daha açık hale getirir. Kurulan bu etkileşim sayesinde çocuk, anlaşılmanın verdiği güven ve huzur duygusuyla sıcaklık, bağlılık duyguları hisseder.

4.Oyunu uzatmak ve genişletmek

Yaratıcı düşünmeyi uyarmak için sorular sorulur ve çocuğun kendi fikirlerini ifade etmesine izin verilir. Henüz konuşma becerisini kazanamamış çocuklarda da kendilerini hareketleri, jest ve mimikleri ile ifade etmeye çalışırlar. Bu çaba, çocukların konuşmasını destekler ve hızlandırır.

5.Taklit etme

Aktivite esnasında yetişkin çocuğu taklit eder. Çocuk, kendi hareketlerinin taklit edildiğini görür ve kendisi de yetişkini taklit etmeye başlar. Böylece jest ve mimiklerini kullanmayı, kendini ifade etmeyi öğrenir.

Çocukta amaçlı, maksatlı davranışlar başlar ki bu da artık nedensellik bağlantısını kurabildiğinin göstergesidir. Çocuk iki yönlü iletişimin değerini anlar ve takdir etmeye başlar. Bunun sonucunda iletişime daha istekli olur, ebeveynleri ve dünyayla daha sıcak bir bağlantı içine girer.

Kaynakça: Küçük Adımlar Erken Eğitim Programı