Kahvaltı yapmalı mı yapmamalı mı?

Kahvaltı yapmalı mı yapmamalı mı?
Kahvaltı yapmalı mı yapmamalı mı?

Son zamanlarda dünyayı etkisi altına alan koronavirüs salgınında bağışıklık sistemimizin güçlü olmasının önemi bir defa daha anlaşıldı. Vücudumuzun hastalıklara karşı dirençli olabilmesinde beslenmenin de önemli bir rolü bulunuyor. Öte yandan son zamanlarda ortaya atılan “kahvaltı etmeli mi etmemeli mi, günün en sağlıklı öğünü kahvaltı mı?” soruları kafaları karıştırıyor. “Doğru bilinen yanlışlar ve yorum farklılıklarından dolayı kendi alanında uzman birçok kişi kahvaltı edilmeli mi konusunda görüş ayrılığı yaşayabiliyor.” diyen Diyetisyen Feyza Nur Ceylan, kahvaltı hakkında önemli bilgiler verdi.

Beslenme, doğduğumuzdan itibaren ihtiyaç duyduğumuz en önemli gereksinimimizdir. Bireyden bireye farklılık gösteren beslenme için; net bir öğün ve ara öğün sayısı, kilo vermek için kahvaltı en önemli öğündür gibi kesin cümleler kurulamaz. Bireyin herhangi bir kronik rahatsızlığı (hipertansiyon, diyabet vb. )  yoksa, ideal kilosuna yakınsa ve akşam makro mikro besin öğelerinden yeterli ve kuvvetli bir yemek yediyse (700 kal) sabah uyandığında erken vakitte kahvaltı yapmasına gerek yoktur. Geç kahvaltı yaparak ya da ara öğünle güne başlayıp ardından öğle yemeği yerine kahvaltı yapabilir. Yani bu tamamen bireye göre farklılık gösterir.

Vücut gece boyunca dokuların onarımı, büyüme amacıyla çok miktarda enerji harcar. Kas ve karaciğerde depolanan glikojeni kullanmaya başlar. Yediğimiz her şey insülin deşarjına sebep olur. İnsülin, kandaki glikozu kullanır ve bu noktada vücut açlık hisseder. Dolayısıyla akşam kuvvetli bir yemekten sonraki süreçteki sabah kahvaltı saatine kadar olan süreçteki açlıkta vücut yağ yakmaya başlar. Sağlıklı bireylerde vücut yağını azaltmak için ve ideal kilosuna yakın bireylerin dirençli kilolarını kırmak için bu yöntem uygulanabilir. O yüzden akşam bir yere yemeğe davetli olan bireyler diğer gün besin çeşidi ve kalori olarak bu durumu dengelemelidir. Ancak diğer yandan bir gün önce akşam yemeğini hafif yaptığınızda, gece boyunca harcadığınız enerjiyi dengelemek için sabah kahvaltısı yapmak enerji açığınızı kapatmaya ve gün içerisindeki vücut insülin seviyesini regüle etmeye yardımcı olur.

Dengeli bir kahvaltı protein (yumurta) ve kalsiyum (peynir) seviyemizi güne başlarken takviye etmiş oluruz. Özellikle herhangi bir kronik hastalığı olan bireylerin düzenli kahvaltı yapması günlük kalori alımının azalmasına yardımcı olur. Tokluk hissini artırır ve içerdiği lifli besinler sayesinde (tam buğday ekmeği vb.) beslenme kalitesinin artmasını, diyabet riskinin azalmasını sağlar. Ayrıca diyabet hastaları için kahvaltı olmazsa olmazdır. Bu yüzden bireyin metabolik özellikleri, yaşı, cinsiyeti, kronik rahatsızlığının olup olmaması gibi özellikleri “kahvaltı yapmalı mı yoksa yapmamalı mı?” soruların net bir cevabının olmadığını ifade eder.