Parmak saymak başarısızlığın değil zekânın belirtisi olabilir!

Çocuklar hesap yaparken parmak saymak gibi ilave yöntemlere başvururlar. Genellikle ebeveyn ve öğretmenlerin pek de hoşuna gitmeyen bu durum, kimi zaman çocukların uyarılması hatta “Parmak saymak iyi bir şey değil alışma?” gibi ufak bir azar ile de sonuçlanabilirdi. Hesap yaparken parmak saymak zekâ karşıtı bir durum olarak değerlendirilirdi. Ancak, yeni bir bilimsel çalışma bu görüşü değiştirebilir.

Parmak saymak başarısızlığın değil zekânın belirtisi olabilir!

Parmak saymak zekâ belirtisi olabilir mi?

İsviçre’de parmak saymanın özellikle öğretilmediği okullardan seçilen gönüllü 84 çocuk ile yapılan araştırmada ilk olarak çocuklardan, dinledikleri bir sayı dizisini ters sırayla saymaları istenerek hafızaları test edildi. Daha yüksek hafızaya sahip çocukların, uzun dizeleri daha doğru bir şekilde sayabildikleri görüldü.

Araştırmacılar yaptırdıkları tek ve çok haneli sayı sayma işlemleri sırasında, çocukların hangi stratejileri kullandıklarını belirleyebilmek için videolarını sınıflandırdılar. Çalışma bitip videolar tek tek izlendiğinde tam elli iki çocuğun parmak saydığı tespit edildi. 84 çocuğun 52’si işlemleri parmaklarından yardım alarak yapmıştı.

Veriler incelendiğinde parmak sayanların daha iyi performans (kolay ve zor işlemlerde) gösterdiği fark edildi.  Ayrıca parmak sayma ve daha güçlü hafıza yeteneği arasında anlamlı bir bağlantı bulan araştırmacılar, hafızaları çok güçlü olmayan çocukların bile parmak sayma stratejisini doğru kullandıklarında daha iyi sonuçlar aldıklarını belirtiyorlar.

İsviçreli bilim insanlarının yaptığı ve Journal of Cognitive Psychology’de yayınlanan araştırmada, altı yaşındaki çocuklar arasında parmak saymanın performanslarını olumlu etkilediği görüldü. Dahası, bu çocuklar üstün zekâlı çocuklardı.

Yüksek hafıza kapasitesi parmak saymak ile ilişkili

Özetle, yüksek hafıza kapasitesi altı yaşındaki çocuklarda parmak saymak ile ilişkili ve başarıyı destekleyicidir. Bu yeni çalışma, daha önce beş yaşındaki çocukların ek becerilerini üç yıl süre ile test eden ve 8 yaşına kadar parmak saymanın üstün başarı ile ilişkili olduğunu ortaya koyan bir başka çalışmaya dayanılarak yapılmıştır. Sonuç olarak, 8 yaşına kadar olan çocuklarda matematiği yeni öğrenmeye başladıkları dönemde parmak saymak başarıyı olumlu yönde etkiler.

Bu konuda daha önce yapılmış araştırmalar da sonucu destekler yöndedir. Araştırmacılar matematiğe yeni başlayan çocuklarda parmak saymak gibi ek işlemler yapılmasına izin verilmesi ve hatta bunun teşvik edilmesi gerektiğini belirtiyorlar.

 

Benzeri bir konu olan satranç oynamak ve matematik derslerindeki başarı arasındaki bağlantıyı konu alan araştırmayı buradan okuyabilirsiniz.

 

Kaynakça: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/20445911.2017.1396990?journalCode=pecp21

 

Ailelerin ve uzmanların tercih ettiği yayın. Anne bebek çocuk sağlığı, gelişimi ve beslenmesi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.