Pahalı olan yemek daha mı lezzetli?

Ne yediğimize ve ne kadar yediğimize sadece açlık hissimize göre karar vermiyoruz. Aç olmasak bile pek çok faktörün tetiklemesi sonucu yemek yiyoruz. Bu faktörlerden bir tanesi de yenilen yemeğin fiyatı olabilir mi? Acaba, pahalı olan yemek daha mı lezzetli?

Cornell Üniversitesi Food and Brand Lab’den Prof.Dr. David Just, Prof. Dr. Brain Wansink ve Özge Sığırcı bilimsel bir çalışma ile konuyu araştırmışlar. Yapılan çalışmanın ilk bulguları 2014 Nisan ayında San Diego’da yapılan Deneysel Biyoloji (Experimental Biology) konferansında sunuldu ve oldukça ilgi çekti.

Sunumdan sonra Amerika ve dünya basınının ilgisi sonucu LA Times, Time, Huffington Post başta olmak üzere pek çok yabancı dergi ve gazetede yayınlandı. Ayrıca akademik bir dergi olan Journal of Sensory Studies dergisinde yayına kabul edildi. Araştırma sonuçlar oldukça ilginç.

Pahalı olan yemek daha mı lezzetli?

Fiyat, pek çok satın alma ve tüketim davranışımızı etkileyen bir unsurdur. Peki ya fiyat yemek yeme davranışımızı etkiler mi? Ya da daha ilginci, fiyatı, yemekten ne kadar zevk aldığımızı etkiler mi? Konuyu merk eden bilim insanları Amerika’da bir tüketici deneyi tasarlarlar. Deneyi yapmak için öncelikle sabit bir fiyattan sınırsız çorba, pizza, salata ve tatlı servis eden bir İtalyan restoranıyla anlaşılır. (açık büfe bir İtalyan restoranı).

Bu restoranda öğle yemeği yemek için müşterilerden bir grubuna 4$, bir diğer grubuna ise 8$ fiyat sunulur. Onlar yemeklerini yerken ne kadar yedikleri kaydedilir. Müşteriler restorandan ayrılmadan önce ise, bazı kısa sorulara cevap vermeleri istenir. Bu sorularda pizzanın kalitesi, lezzetini nasıl buldukları ve tüm restoran deneyiminden ne kadar zevk aldıkları sorulur.

İtalyan restoranında açık büfe öğle yemeği için daha yüksek fiyat ödeyen müşteriler daha az ödeyen müşterilere kıyasla daha fazla pizza yemediler, her iki grup da ortalama 3 dilim pizza yer. Ancak, daha yüksek fiyat ödeyen grup, daha çok salata ve diğer yiyeceklerden de yer. Bunun nedeni, yüksek fiyat ödeyen müşterilerin paralarının karşılığını alabilmek için daha fazla çeşit araması olarak yorumlanır.

Diğer sürpriz bulgu ise, öğle yemeği için daha yüksek fiyat ödeyen müşteriler tüm yemek deneyimini, pizza lezzetini, yemekten alınan tatmin ve zevki de daha yüksek bulurlar.

Bu sonuçlardan hem müşteriler hem de restoran işletmecilerinin alıp uygulayabileceği önemli ipuçları çıkarmak mümkün. Restoran işletmecisi olarak, fiyatları düşük tutmak kısa vadede belki yüksek sayıda müşteri elde etmek gibi görünebilir ancak uzun vadede restoranınızda sunduğunuz yiyeceklerin kalitesiz, lezzetsiz olarak algılanmasına da yol açabilir.

Tüketiciler için ise, ucuz bir restoranda yemek yediğinizde daha pahalı bir restoranda yediğiniz ile belki de aynı miktarı yiyeceksiniz ama daha az zevk alacaksınız. Yani, aslında elde ettiğimiz şey zevk bile almadan vücudunuza aldığınız kaloriler olabilir. Bu nedenle, herkes kendi fiyat seviyesini bulmalı.  Bunu anlamaya başlamak için belki şu soruları şimdiden düşünmelisiniz: Hangi fiyat aralığındaki bir restoranın sunduğu yiyecekler sizce kalitelidir? Hangisininki kalitesizdir?

 

 

 

 

 

 

 

 

Ailelerin ve uzmanların tercih ettiği yayın. Anne bebek çocuk sağlığı, gelişimi ve beslenmesi.

CEVAP VER

Please enter your comment!
Please enter your name here

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.