Ana SayfaEtkinlikÇocuklara sağlığı oyunlaştırarak öğretin

Çocuklara sağlığı oyunlaştırarak öğretin

-

Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı tarafından Tükçeye kazandırılan, Bertalan Mesko’nun yazdığı “Tıbbın Geleceğine Yolculuk” isimli kitapta vizyon açıcı farklı örnekler yer alıyor. Özellikle çocuklara yönelik olan örnekler hakkında sizlere de bilgi vermek istiyorum.

Hastanelerde video oyunları ve oyun platformları ile ilgili sağlıkta oyunlaştırma üzerine farklı örnekler bulunuyor. İşte o örneklerden bazıları:”Yıllar önce şans eseri elime geçen ‘Re-mission’ video oyununun birkaç kopyasını yerel pediatri kliniklerine dağıtmıştım. Kanser hastası çocuklar üç boyutlu ateş etme oyununa bayılıyorlardı. 20 seviyeli bu oyunda bir karakteri değişik kanser türlerine yakalanmış genç hastaların bedenlerinden geçen bir yolculuğa çıkarıyor, yolculuk boyunca kemoterapi, antibiyotikler ve vücudun doğal savunma güçlerinden oluşan geniş bir silah cephaneliğine ve süper güçlere dayanarak kanser hücrelerine ve bakterilere ateş açıyorlardı. Kanser üzerine sıktıkları hapların rengi gerçek hayattaki ilaçların rengine benziyordu. 375 kanser hastasında yapılan bir araştırma, Re-mission oyununun genç hastalarda tedavinin daha istikrarlı bir şekilde sürdürülmesine ve hastaların kanser hakkındaki bilgilerinin artmasına yardımcı olduğu sonucuna vardım.”

Farklı fırsatlar sunan başka video platformları da var. İlaç alımı ile ilgili de enteresan gelişmeler oluyor. Meselâ, ilaç saati geldiğinde rengi maviye dönen, bir doz atlandığında kırmızılaşan ve aynı anda aile bireylerini uyaran hap şişesi gibi farklı çözümler üretiliyor. Bir diğer örnek ise hapların içine sindirilebilir minik sensörler yerleştirerek hap sindirme verilerini doktora ve aile bireylerine iletiyor. Proteus Health firması hapın tespit edeceği sinyalini tam saptama anı ile birlikte bir akıllı telefona ya da bluetooth ile başka bir cihaza iletebiliyor. İçinde bir ivme ölçer bile var. Şirketin kıdemli başkan yardımcısı Don Cowling, Kaliforniya’da oturan bir adamın, İngiltere’de bir bakım evinde bulunan Alzheimer’lı babasının ilacını alıp almadığını izleyebildiğini anlatıyor. Ayrıca babasının gece uykuları hakkında da bilgi sahibi olabiliyormuş. İnternette sağlık takibi yeni bir düzeye çıkmış durumda.

WellaPets mobil stor’lardan ücretsiz indirilebilen bir akıllı telefon aplikasyonu. Çocuk kendi WellaPet’ini seçiyor, kişiselleştiriyor ve bakmaya başlıyor. Çocuklar Pet’lerini sürekli ziyaret ederek onlarla oyun oynuyor, malzeme toplayıp yuvalarına götürüyor ve astımlarını tedavi etmeye uğraşıyorlar. Oyun, çocuklara kendilerinde veya çevrelerinde astımı olanların ne yapması gerektiğini öğretiyor. Oyunun bir diğer özelliği ise pediyatristlerle birlikte hazırlanmış olması.

Harvard Tıp Okulu’ndan ayrılıp kendi şirketini kuran Life Guard Games Inc.’in kurucusu ve CEO’su Alexander Ryu oyun aplikasyonları kullanımı hakkında şöyle söylüyor:” WellaPets’in hekimlerin çocuk hastalarla iletişimlerini geliştirdiğini gördük. Hekimlerin jargonlarının yerine çocuklara sağlıklarını kurmayı öğretecek, daha eğlenceli ve kolay anlaşılır bir yol sunuyor.  Çocuklar oyun sayesinde kendilerini damgalanmamış ve normal hissediyorlar.

Merkezi New York’ta bulunan Kognito adlı bir şirket, ebeveynlerin çocukları ile erken yaşta içki içme konusunda konuşmalarını kolaylaştıran eğitici bir oyun üretti. Oyun sayesinde ebeveynler çocukları ile içki konusunda eğitici ve güven veren sohbet stratejileri geliştirebiliyorlar.

İşte bunlar kitaptan aldığım bazı örnekler. Bu örneklerden de anlaşılacağı üzere oyunlar aslında sadece vakit geçirmek, eğlenmek için değil aynı zamanda eğitici olabiliyor. Burada gördüğümüz örnekler sağlık alanında işlevsel kullanımı olan hastaların hayatında fark yaratmış oyunlar. Ebeveynlerin bilinçli yaklaşımı ve doğru oyun seçimi sayesinde çocuklar eğlenirken öğrenebilirler.